ons kleuteronderwijs
We werken bij de kleuters met de methode ‘Piramide’. Een methode die werkt met vaste thema’s. De thema’s duren 3 weken. Tijdens deze thema’s wordt een tutor ingezet voor de pre-teaching aan kleine groepjes kinderen in of buiten de klas. Bij de verwerking van de thema’s maken we gebruik van ontwikkelingsmateriaal verdeeld in een taal-, reken-, motoriek- en constructiekast. Ook werken de kinderen in mooi ingerichte themahoeken.

Vaste onderdelen die elke periode, (aangepast aan het thema) aan bod komen zijn; een lied en versje, knutsel- en motorische opdrachten, de speel- en bouwhoek, spelen-en werken met ontwikkelingsmateriaal, opdrachten in de taal- en leeshoek en voor groep 2 een vouwopdracht en een werkblad met een specifieke reken- en taalopdracht.

We starten elke ochtend in de kring met een taal- of rekenactiviteit vanuit de Piramide planning. De organisatie op dag niveau wordt gestuurd d.m.v. dagritme kaarten. Tijdens het werken wordt gebruikt gemaakt van het planbord, waarbij elk kind te maken heeft met verplichte (leerdoel gestuurde-) en vrije activiteiten.

Tijdens elk thema wordt er door de leerkracht en leraarondersteuner een taalronde aangeboden, dit is een werkvorm waarbij de vaardigheden vertellen, luisteren, schrijven, lezen en taalbeschouwing samenkomen en gestimuleerd worden bij de kinderen.

Naast de methode Piramide maken we voor de rekenontwikkeling gebruik van de methode Met sprongen vooruit.

Daarnaast zetten we divers sensomotorisch ontwikkelingsmateriaal in om de motorische vaardigheid te ontwikkelen. M.b.t. de grove motorische ontwikkeling wordt er minimaal 1x per week bewegingsonderwijs gegeven in de speelzaal door een vakleerkracht. De groepsleerkracht volgt d.m.v. observatie de ontwikkeling van de leerlingen nauwgezet.